Great Eastern Takaful

Great Eastern Takaful Sdn. Bhd. merupakan Pengendali Takaful yang menyediakan Perlindungan Takaful Keluarga, perubatan dan pelan pelaburan. Pengendali Takaful ini telah ditubuhkan pada Disember 2010 dan didaftarkan di bawah Akta Takaful 1984 dan dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia. Ianya disokong oleh 2 institusi utama di Malaysia, Kumpulan Great Eastern, yang merupakan kumpulan insurans terbesar dan tertua di Malaysia dengan pengalaman melebihi 100 tahun, dan Koperasi Angkatan Tentera Malaysia Berhad, salah satu syarikat koperasi yang terbesar di Malaysia dan mempunyai lebih daripada 140,000 ahli.
Kini Great Eastern Takaful menawarkan lima kategori produk iaitu pelan perlindungan asas/teras (i-Great Teras), pelan perlindungan haji (i-Great Amal), pelan pendidikan anak-anak (i-Great Iqra’), pelan perlindungan perubatan (i-Medik Rider dan i-Medik Rider Plus) dan plan pelaburan (i-EPCC, i-Great Abadi, i-Great Damai dan i-Great Idaman).
Selain perlindungan jaminan kewangan dan simpanan, melalui pelan perlindungan ataupun pelan pelaburan ini, peserta turut akan menerima manafaat lain seperti wang khairat kematian dan badal haji yang diuruskan oleh Great Eastern Takaful bernilai RM 3,000 bagi muslim manakala bagi bukan muslim, peserta juga akan menerima wang khairat kematian beserta wang tambahan RM 3,000 iaitu sebagai ganti/pilihan badal haji berbanding dengan muslim.

Saturday 27 February 2016

INSURANS MELALUI TELEMARKETING (TELEFON)

Minggu lepas, saya berjumpa seorang prospek yang pernah ‘menjual’ insurans melalui telefon.

Bila kita beritahu beberapa perkara mengenai apa yang kita tahu, ya Allah punyalah berlagak! Macam tahu semua! Tapi saya sukakan cabaran.

Apa yang beliau mahu tegakkan mengenai insurans melalui telefon adalah:

Sangatlah murah.
Mudah. Tak perlu nak jumpa.
Meliputi kesemua perlindungan yang dimahukan.
Saya bersetuju dengan apa yang beliau perkatakan semua. Tapi mari kita lihat perspektif lain.

Ianya murah dan mempunyai perlindungan yang sangat tinggi. Kenapa? Sebab ianya melibatkan PA (personal accident) sahaja. Insurans untuk kemalangan memanglah murah. Perlindungan RM50,000 kadangkala boleh jadi RM4. Melalui telemarketing pula, anda boleh dengar mereka akan tawarkan sehingga RM1 Juta dengan harga RM60/sebulan.

Ingat! Anda kena kemalangan dan mati sahaja!

Poin kedua, saya ulaskan bahagian bawah ini.

Poin seterusnya, beliau kata meliputi kesemua yang dia mahukan. Mudah sahaja. Saya minta polisi yang beliau pernah ada beli melalui telemarketing, dan tunjukkan polisi tersebut. Apa sebenarnya yang ada?

Akhirnya, beliau mengaku tak kesemua. Ada sesetengah polisi telemarketing menawarkan perlindungan kos hospital tapi bersyarat; ianya perlulah disebabkan kemalangan dan bayar dahulu baru boleh dituntut!

Poin terakhir, mudah tak perlu berjumpa dengan orang.

Ya, anda tak perlu berjumpa dengan sesiapa. Apa yang anda perlu adalah katakan MAHU dan beri maklumat kad debit atau kredit anda. Selesai!

Tapi…

Bila urusan tuntutan, anda kena berurusan secara sendiri. Segalanya anda kena lakukan sendiri dari awal sampai habis.

***Saya bukan mengecam polisi telemarketing. Tapi fahami dulu apa perbezaannya, dan jangan berlagak pandai.

Jom hubungi sy:
☎0133422646
#takafuluntuksemua

No comments:

Post a Comment