Great Eastern Takaful

Great Eastern Takaful Sdn. Bhd. merupakan Pengendali Takaful yang menyediakan Perlindungan Takaful Keluarga, perubatan dan pelan pelaburan. Pengendali Takaful ini telah ditubuhkan pada Disember 2010 dan didaftarkan di bawah Akta Takaful 1984 dan dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia. Ianya disokong oleh 2 institusi utama di Malaysia, Kumpulan Great Eastern, yang merupakan kumpulan insurans terbesar dan tertua di Malaysia dengan pengalaman melebihi 100 tahun, dan Koperasi Angkatan Tentera Malaysia Berhad, salah satu syarikat koperasi yang terbesar di Malaysia dan mempunyai lebih daripada 140,000 ahli.
Kini Great Eastern Takaful menawarkan lima kategori produk iaitu pelan perlindungan asas/teras (i-Great Teras), pelan perlindungan haji (i-Great Amal), pelan pendidikan anak-anak (i-Great Iqra’), pelan perlindungan perubatan (i-Medik Rider dan i-Medik Rider Plus) dan plan pelaburan (i-EPCC, i-Great Abadi, i-Great Damai dan i-Great Idaman).
Selain perlindungan jaminan kewangan dan simpanan, melalui pelan perlindungan ataupun pelan pelaburan ini, peserta turut akan menerima manafaat lain seperti wang khairat kematian dan badal haji yang diuruskan oleh Great Eastern Takaful bernilai RM 3,000 bagi muslim manakala bagi bukan muslim, peserta juga akan menerima wang khairat kematian beserta wang tambahan RM 3,000 iaitu sebagai ganti/pilihan badal haji berbanding dengan muslim.

Friday 10 April 2015

Perlukan Medical card walaupon kakitangan kerajaan...???

Ramai yang beranggapan, kakitangan kerajaan mendapat rawatan di hospital kerajaan dengan PERCUMA. Memang benar. Tapi tidak semuanya percuma. Ada kes-kes di mana pesakit (walau kakitangan kerajaan sekali pun) terpaksa membayar kos rawatan di hospital kerajaan. Diulangi...di HOSPITAL KERAJAAN. Sebagai contoh, lihat sahaja keratan akhbar dibawah..



Kalau semuanya percuma, tak ada la org masuk surat khabar atau facebook meminta bantuan untuk menampung kos pembedahan sehingga RM50,000! Bagaimana pula dengan giliran? Adakah anda sanggup tunggu berbulan2 ataupun lebih setahun untuk operation padahal dah tak tertahan menanggung kesakitan? 


Kes 2 : Menunggu giliran untuk pembedahan

Selain dari itu, pernah anda mendengar kes-kes di mana, untuk mendapatkan rawatan di hospital kerajaan pesakit terpaksa menunggu berbulan-bulan untuk sampai ke giliran kita. Kalaulah penyakit yang kita hidapi tersebut memerlukan rawatan segera, bagaimana? Sanggupkah kita tunggu dan berserah begitu sahaja?


Oleh itu, buka minda, kalau tak tahu pasal medical card, ambil tahu. Jangan kita sudah la tak tahu, tak mahu ambil tahu pula!!!

"contoh terdekat arwah kakak saya yang menghidap kanser rahim, terpaksa menunggu giliran bertahun tahun lamanya hanya kerana dirujuk sebagai sakit perut dengan period yang berpanjangan (doktor suspect SENGGUGUT), akhirnya di disnoskan sebagai pesakit kanser rahim tahap ke4"


Kes 3 : Persaraan
Pernahkah kita terfikir, bahawa ‘PERSARAAN’ kita daripada bekerja akan tetap sampai. Dijamin akan sampai (kalau panjang umur)Adakah kita berfikir yang umur kita takkan mencecah 55 tahun dan masa tu kita terpaksa bersara atau kalau nak sambung pun secara contract. Itu pun kalau khidmat kita bebetul diperlukan. Kalau khidmat kita tidak diperlukan disebabkan tenaga muda yang lebih productive dan gaji lebih rendah menggantikan tempat kita, kita tidak dapat mengelak untuk BERSARA.  

Jadi, masa tu baru nak amik medical card?  Kalau sihat, ok, kalau dah sakit?  Pihak Insurans/Takaful pulak akan menetapkan pelbagai syarat. Medical Check up la. Kena loading la. Exclusion la dan sebagainya.

Selama sihat tak pernah buat medical check up, sekali umur 55, konon2 nak cari medical card…kena medical check up. Sekali habis medical check up baru tahu kita ada mcm2 penyakit. Hypertension, masalah kardiovaskular, kencing manis tinggi dan lain2 lagi, semuanya akan dikesan. Masa tu baru nak ambik?….rasa2nya, harga medical card masa tu sama ke dengan masa sekarang?


Ingat 5 perkara sebelum datang 5 perkara, “MUDA SEBELUM TUA, SIHAT SEBELUM SAKIT, LAPANG SEBELUM SEMPIT, KAYA SEBELUM MISKIN dan HIDUP SEBELUM MATI”

Bukan saya nak cakap hospital kerajaan tu tak bagus, tapi jika anda berkemampuan, dapatkanlah medical card anda. Dengan berbuat demikian, sebenarnya anda juga berbuat amal dengan memberikan ruang kepada mereka yang kurang berkemampuan...

Anda pula layak dapat bilik selesa dan servis terbaik di hospital swasta!
Dan anda juga layak mendapat coverage sehingga RM1.2 juta!!! Hanya perlu menyimpan RM7 sehari, pasti anda mampu!!!

Oleh itu, buka minda, kalau tak tahu pasal medical card, ambil tahu....jangan kita dah le tidak tahu, tidak mahu ambil tahu pula....

Life is Great!!!

suhaila Great Eastern Takaful
0133422646 (available on whatsapp)
suhailas.getakaful@gmail.com

No comments:

Post a Comment